Skip to main content

5 dage som var meget udmattende for Molly

Det startede med at vi opdagede at Molly havde en pelsknude i sin manke.
Hun sad stille men hun var ikke meget for at blive holdt så vi tilbød hende lidt frisk græs
imens hun ventede på at vi blev færdige med knuden.

Den næste dag opdagede vi at der var endnu en knude i Mollys manke og den var endnu større end den forrige og den sad lige ved det ene øre.
Den ene af os holde Molly imens den anden prøvede at trække knuden forsigtigt ud.
Men det lykkedes ikke så vi tog en lille saks som ikke var særlig skarp.
Det virkede så heller ikke så tog vi en lidt større saks og klippede meget forsigtig knuden over.
Molly rørte sig overhovedet ikke hun kunne godt mærke at det var noget der krævede tålmodighed.
Molly kunne straks mærke at det ikke træk i ørene mere.
Hun var så glad for at knuderne endelig var væk.

Da vi kom ud til kaninerne i løbegården igen den næste dag så jeg at Molly havde fået en flåt på øret.
Jeg tog hurtigt vores flåt udtrækker og tog Molly op og holdt hende helt stille og så tog jeg stille og roligt flåten af fra øret.
Molly rystede sig og satte sig til at vaske sine øre.
Hun kunne mærke at flåten var væk.
Normalt kan vores kaniner godt selv tage flåter og knuder af hinanden fordi de så gerne vil hjælpe hinanden med at få fx knuder og flåter væk som de ikke selv kan få ud.

På 4. Dagen så jeg Molly med jord i pelsen fordi hun havde været nede og grave i en af sine huler.
Sandy prøvede at vaske jorden ud af Molly's pels men det sad for godt fast.
Jeg dryppede lidt vand på Molly's pels der hvor der var mest jord og så tog jeg min børste og børstede det forsigtigt ud.
Hun sagde ikke noget til det hun spiste bare videre af sit græs.
Vandet gjorde jorden våd så jeg bedre kunne få det ud af pelsen.
Hendes pels var blød og ren da jeg var færdig.

Jeg kom en aften ud til kaninerne og jeg så straks at der var noget galt med Molly.
Hun rørte sig ikke og hun ville ikke spise.
Jeg tilbød hende noget vand og hun drak lystigt af det i flere minutter.
Vi mistænkte det lidt for at være noget hun ikke kunne tåle.
Måske var det nogle planter hun havde smagt på dagen før? Eller måske fugtige kløver?
Vi masserede hende på maven og fik hende til at løbe lidt rundt​ i løbegården​.
Om aftenen tog jeg hende op igen for at massere hende på maven.
Hun slappede helt af og jeg sad med hende i ca 15 minutter hvor hun var tæt på at falde i søvn.
Da vi lukkede kaninerne ind i deres lille bur tilbød jeg igen vand og hun drak igen i flere minutter.
Sandy tog sig af hende og vaskede hende.
I løbet af natten fik hun det gradvist bedre og hun begyndte at spise lidt igen.
Om morgenen gik hun stille og roligt ud i løbegården​ og strakte sig og så gik hun lidt rundt og undersøgte om der var noget hun havde lyst til at spise.
Senere på dagen løb hun rundt og legede med Sandy.
Hun havde fået det meget bedre.
Hun begyndte at spise normalt og opføre sig som hun plejede.
Hun var blevet dit gamle jeg igen.
De søde, nysgerrige, udforskende og kærlige kaniner er raske og glade.

Flåttang



Comments

Popular posts from this blog

Opskrifter til kanin godbidder

Hejsa allesammen Her er nogle gode opskrifter til kanin godbidder Vi har ikke selv lavet videoerne: Dette er en video om hvordan man laver gulerods snaks til din kanin Husk at lade dem køle af i ca. 10 min. inden du giver dem til din kanin Et billede af vores gulerods snacks             Dette er en video om hvordan man laver godbidder af: gulerødder, bananer og Pellets Undlad at bruge havregryn hvis i vil lave godbidder derhjemme! Et billede af vores godbidder lavet af gulerødder, bananer og Pellets

Kaninerne har fået 3 juletræer! 🎄🎄🎄

Hejsa allesammen  Vi hentede tre grantræer i går. 🌲🌲🌲 Vi lagde alle træerne og grenene ind i løbegården i dag, fordi kaninerne var gået i seng, da vi kom ud til dem i går, så vi tænkte, at vi ville vente til i dag. Vi satte alle tre træer ind i løbegården, og vi havde også taget nogle løse grene med, da vi hentede grantræerne. Kaninerne blev lidt sure på os, fordi vi ændrede, hvordan det så ud i løbegården.  Men efter lidt tid kunne de alligevel godt lide at gemme sig i grenene og lave huler under juletræet.  De tygger og spiser også grenene. Juletræerne er blevet pyntet fint med grankogler, som de kan gnave i.  Vi har hængt pynten op med bast snor (naturlig materiale fra træer).  Grunden til at vi har valgt at hænge pynten op med bast snor er, fordi det ikke skader kaninerne, hvis de kommer til at spise det, i modsætning til almindelig snor, hvor der kan være farve og plastik i.🎗️ Kaniner har meget følsomme maver, når det gælder nye og fremmede materialer.  Kani

Kanin info

Kanin Kanin bur størrelse udendørs: 9m2 (for en) I vores tilfælde skal buret være isoleret til om vinteren Fodre: Kaninens kost skal ikke ændres for hurtigt/ pludseligt Alt muggent hø er som gift for alle kaniner En kanin har brug for meget hø og halm (gerne grov hø) Mælkebøtter er guf for kaniner (godbidder) Små mængder frugt og grøntsager Kun ca. 4-5 % af det daglige foder, skal være pellets IKKE pluk græs veje og biler. Rajgræs er meget velegnet til kaniner ALDRIG planegræs Brogårdens Urtegræshø og KaninHø fra Stråmanden er anbefalet Kig og lugt grundigt til høet før man køber Hvis kaninen ikke ville spise hø så skal du: Få tjekket at tænderne er iorden. Problemer med tænderne vil få kaninen til kun, at vælge det bløde mad, så som grøntsager og piller. Tjek dit hø. Er det støvet? Lugter dårligt? Har en kedelig gul farve? Tjek om du giver den rette pillemængde og ikke for mange grøntsager. Hvis man giver for meget a